Bornholm Golf Open 2021

Bornholm Golf Open i et tilpasset format

I den forgangne uge er Bornholm Golf Open afviklet for 32. gang i træk. Turneringen  startede torsdag formiddag på de tre golfanlæg på Bornholm. Der deltog i år 245 spillere i den meget traditionsrige turnering, som for år tilbage havde over 700 deltagere. Det er Torsten Rasmussen fra BGK der er primus motor for turneringen, og han havde i år fået to ekstra turneringsledere, så der kunne spilles på tre baner hver dag. Der var 126 deltagere der spillede Greensome og 119 der spillede Single. Nogle slagspil og nogle stableford. Efter de tre dages spil samledes man lørdag på Green Solution House i Rønne til afslutning, spisning og uddeling af de fine præmier fra blandt andet Mie Mølgaard Keramik.

Lisbeth Ridder Ebbesen og Kim Westh fra Nordbornholm vandt bruttopræmierne i Bornholm Golf Open 2021

Søllerød spiller vandt foran to bornholmere
I slagspilsrækken med de bedste damer kom Pia Sander fra Søllerød bedst fra start med en runde i  83 slag på banen i Rø. Klubkammeraten Lisbeth Ridder Ebbesen gik i 87 slag, mens Rita Skovgård fra Nexø brugte 91 slag. De to Rønne spillere Rikke Jørgensen og Mette Munch Mikkelsen brugte 92 slag. Fredag fortsatte spillerne i Nexø og her blev der rykket noget rundt i stillingen. Lisbeth R. Ebbesen gik sammen med Rita Skovgård bedst i Nexø med hver 83 slag, mens den førende Pia Sander gik i 101 slag og rykkede ned på fjerdepladsen, efter Mette Munch Mukkelsen, der gik i 91 slag. Den stilling ændrede sig ikke på finaledagen i Rønne, hvor vinderen Lisbeth Ridder Ebbesen gik i 86 slag og totalt 256 slag. Rita Skovgård blev nummer to med 89 slag på sidstedagen og totalt 263 slag. Fire slag efter kom Mette Munch Mikkelsen, der gik den  bedste finalerunde med 84 slag.

Lokal vinder hos herrerne
Hos de bedste herrespillere var det Jørgen Michael Jensen fra Shoreline Golf Klub der førte efter de første 18 huller med en runde i 77 slag i Rø. På andenpladsen lå Casper Phil Rasmussen fra Sydsjællands Golf Klub med 80 slag. Lasse Pettersen fra Moss & Rygge Golfklubb brugte 82 slag, mens Kim Westh fra Nordbornholm brugte 83 slag. Også herrerne fortsatte fredag i Nexø, og der skete også noget rokering her. Kasper Wagn Demant fra Sydsjælland brugte 75 slag og rykkede til en delt førsteplads med den førende fra førstedagen. Jørgen Michael Jensen brugte 83 slag og begge lå med 160 slag. Casper Phil Rasmussen brugte 81 slag og var samlet et slag efter de to førende. Kim Westh kom rundt i 79 slag og lå, inden finalen i Rønne, nummer fire, to slag efter de førende. I Rønne gik Kim Westh rundt i 76 slag og et var nok til at vinde turneringen foran Casper Phil Rasmussen, der brugte 79 slag. De to førende spillere inden finalen brugte 81 og 82 slag, så det var en tæt og spændende afslutning, hvor den lokale Kim Westh fra Nordbornholm sammen med damevinderen kunne modtage vindergavekortet fra REMA 1000 ved den hyggelige afslutning på Green Solution House i Rønne.

Niels Fensbo fra BGK var alle dage starter på banen i Rønne, og han giver instrukser til nogle af de sidste spillere i greensomerækken, mens en gruppe, der netop har spillet de første 9 huller, i baggrunden passerer første tee.

Ud over de slagspillerne, der spillede om bruttopræmier, var der flere rækker og grupperinger, der kæmpede om præmier i deres egne rækker.

Der var tre greensomerækker, to damerækker, tre herrerækker og en blandet stableford række. Alt sammen hygge og interne kampe hvor grupperne følges rundt på de tre baner.
I Rønne er der et hold af trofaste hjælpere, som har været med i mange år og stået forcaddies på de huller, hvor spillerne har svært ved at se om der er frit foran. Bue Hansen har haft ansvaret for de mange hjælpere og han gør en stor ære i at det fungerer, og at alle går op i opgaven med iver og sjæl, hvilket er med til at Bornholm Golf Open er noget særligt for spillerne. Også det at der er en starter som i proturneringerne er med til at løfte stemningen omkring turneringen.

Efter spillet spurgte vi turneringsleder Torsten Rasmussen om hvordan turneringen var gået, og hvorfor der ikke er 700 spillere med. Han fortalte at der ikke havde været en eneste komplikation eller et eneste regelproblem, så det var usædvanligt og meget fint. Stor ros til spillerne. Vejret var lidt af en udfordring, med mere regn end man havde oplevet noget tidspunkt de tidligere år, men med det nuværende deltagerantal er der plads til lidt forsinkelse på banerne, uden at det bliver mørkt og umuligt at spille for de sidste. Vi vil ikke være ret mange flere, for der kan maksimalt være 280 deltagere, hvis vi skal kunne samles efter spillet og have et fornuftigt flov på banerne, og derfor kommer vi ikke op på tidligere tiders gigantiske deltagerantal, konstaterer Torsten Rasmussen om turneringens nuværende format.